Witajcie Mali Odkrywcy !
Na początek mam dla Was zagadkę;
Choć nie ma zamka, ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz .
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści ,
wierszyków, bajek i opowieści.
Czy udało się Wam odgadnąć ? Tak, macie racje, chodziło o książkę. Brawo! Dziś też będziemy zajmować się książkami.
1. Rodzaje książek. Z pewnością wiecie, że są różne rodzaje książek. Są książki dla dorosłych i książki dla dzieci. Są podręczniki, czyli książki z których można się czegoś nauczyć; są albumy, w których jest więcej zdjęć niż napisów; są też np książki kulinarne, inaczej zwane kucharskimi, w których można znaleźć przepis na różne pyszne dania i książki przewodniki, w których znajdziemy informacje o ciekawych miejscach.
Książki można dzielić na różne sposoby. Na książki można mówić inaczej, że jest to literatura. Spójrzcie poniżej, jaką literaturę dla Was przygotowałam.
Popatrzcie na okładki tych książek a następnie spróbujcie wskazać:
- książki dla dzieci
- atlas grzybów
- książkę z przepisami kulinarnymi (np. na ciasteczka)
- przewodnik turystyczny, który pomoże zwiedzać ciekawe miejsca podczas wakacji
- album o samochodach
- opowieści o zwierzętach (np. o wilkach)
- książkę o hobby, o zainteresowaniach (np. dla kogoś kto lubi jeździć rowerem)
- książkę dla miłośników malarstwa
Często jest tak, że patrząc na okładkę możemy domyślić się, o czym jest ta książka, ale nie zawsze tak jest – szczególnie w książkach dla dorosłych czasem okładka zupełnie nie zdradza tajemnic, jakie kryje w sobie książka
2. Książki w innych językach. Znaczna część książek napisana jest w języku innym niż polski. Albo w dwóch językach. Popatrzcie na zdjęcia poniżej;
Książka pt. „Tajemnice wiklinowej zatoki” jest napisana w dwóch językach – polskim i angielskim. Ktoś, kto zna już język angielski może czytać książkę w tym języku, a pojedyncze wyrazy, których nie rozumie, czytać obok po polsku i w ten sposób się uczyć. Kolejna książeczka też jest napisana w dwóch językach – w języku francuskim i języku arabskim.
Popatrzcie, jakie w języku arabskim są literki – zupełnie inne niż w języku polskim i nawet angielskim. Arabskich literek nie będziemy się uczyć w przedszkolu, ani nawet w szkole, ale jeśli Wam się podobają, to możecie spróbować je napisać
3. Rozwijanie logicznego myślenia. Czy podobała sie Wam wczorajsza gimnastyka z książkami? Jeśli tak, to dziś też mam dla Was kilka zadań:
- ułóż wieżę z 5 książek
- ułóż w rzędzie obok siebie 4 książki
- ułóż dwa rzędy książek – w jednym niech będą 3 książki, a w drugim rzędzie niech będą 2 książki
- teraz poproś np. Mamę żeby zabrała z drugiego rzędu jedną książkę, a Ty spróbuj odgadnąć, która książka zniknęła. W podobny sposób możecie się bawić jak długo chcecie
4. Praca plastyczna – Książeczka sensoryczna.
Niektóre książki służą nie tylko do czytania i oglądania, ale także do … dotykania. W niektórych miejscach są np. śliskie, albo szorstkie. Niektóre książki potrafią być szeleszczące, niektóre są bardzo mięciutkie a inne twarde, albo nawet kłujące. Mamy takie w przedszkolu, np. o dinozaurach – pamiętacie?
Zadanie dla Was jest takie, żeby przynajmniej jedna strona w tworzonej przez Was książeczce była do dotykania. Możecie przykleić piórka, pompony, kawałek folii, papieru ściernego, materiału, kilka guzików, wycinki z gazet, ziarenka ryżu a najlepiej przyklejcie wszystkiego po trochu. Przypomnijcie sobie nasze ścieżki sensoryczne w przedszkolu, które tak uwielbiacie – one Wam podpowiedzą, co można przykleić. A poniżej wklejam cztery pomysły.
5. Karty pracy. Poniżej załączam karty pracy, w których należy policzyć książki. Młodsze dzieci mają za zadanie policzyć książeczki a następnie pod obrazkiem narysować tyle samo kresek, ile jest książeczek.
Dzieci, które znają już cyferki mogą policzyć książeczki na poszczególnych obrazkach jak poniżej, powiedzieć ile ich jest a następnie wskazać właściwą cyfrę.
6. Piosenka o książeczce (Ewa Bem) Kochani, przesyłam Wam „Piosenkę o książeczce” . Ta piosenka jest spokojna, nastrojowa. Posłuchajcie jej. A może przed spaniem, po przeczytaniu bajki, będziecie chcieli tej piosenki posłuchać jeszcze raz … ?
To już wszystko na dzisiaj. Miłej pracy Kochani !Do jutra
Pani Eliza