Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych,
dobrych i szczęśliwych ludzi.
JEST NA TO SPOSÓB – CZYTAJMY DZIECIOM!!!
Wiek przedszkolny to czas, w którym kształtują się nawyki , w tym również czytelnicze. Warto więc wykorzystać ów moment . Kontakt z książką wzbogaca słownictwo dziecka, jego wyobraźnię , książki rozszerzają świat uczuć i myśli. Częsty kontakt z literaturą głęboko rozwija osobowość dzieci. Z powyższych powodów ważne jest, aby podejmować różne działania , których celem jest propagowanie idei czytelnictwa. Dlatego też w naszym przedszkolu rusza akcja „Wędrujący plecaczek”, której głównym celem jest promocja czytelnictwa i wspólnego czytania w rodzinnym domu.
Każdy przedszkolak otrzyma na tydzień do domu plecaczek z trzema książkami. Zadaniem dzieci będzie przeczytać wraz z rodzicami lub opiekunami wszystkie trzy książki z plecaczka,
wybrać ulubioną spośród nich i wykonać pracę plastyczną z nią związaną. W kolejny poniedziałek dziecko przynosi plecaczek do przedszkola, dzieli się przeżyciami i następnego dnia plecaczek powędruje do kolejnego dziecka.
Podsumowaniem akcji w przedszkolu będzie prezentacja prac dzieci.
Życzymy zatem miłej lektury zachęcając jednocześnie do wykonania wspólnej pracy plastycznej (dowolną techniką) ilustrującej treść przeczytanej bajki.
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA
- Buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem.
- Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa.
- Niezwykle stymuluje rozwój mózgu.
- Przynosi ogromną wiedzę ogólną; rozbudowuje słownictwo.
- Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
- Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu.
- Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
- Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postawna pozytywne.
- Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i pisaniu.
- Uczy nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
-
Kształtuje nawyk czytania na całe życie
JAK CZYTAĆ?
1. Dobrze jest czytać codziennie przez 20 minut – czas należy dostosować do wieku dziecka. Początkowo może być krótki, stopniowo można go wydłużać, chodzi o stworzenie codziennego rytuału czytania. Dobrą porą jest wieczór przed snem.
2. Czytanie ma się dziecku zawsze kojarzyć z radością – nigdy z przymusem, karą czy nudą. Powinna to być magiczna pora wspólnego dokonywania odkryć, przeżywania tajemnic
i wzruszeń.
3. Trzeba wybierać wyłącznie książki ciekawe dla dzieci i wartościowe.
4. Warto unikać stereotypowych podziałów na książki dla dziewczynek
i chłopców.
5. Jeśli dziecko chce, można i warto wielokrotnie czytać tę samą książkę czy wiersz.
6. Trzeba pozwalać na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem – ta część głośnego czytania najbardziej rozwija intelekt i wrażliwość dziecka.
7. Warto reklamować czytanie własnym przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych pogrążonych we własnych lekturach.