24.04 Piątek
Drodzy Rodzice! Okres zamknięcia placówki oraz zawieszenia płatności czesnego zostaje przedłużony do 24 maja. Jednocześnie informujemy, że na dzisiejszej konferencji Minister Edukacji zapowiedział, że być może w międzyczasie w przypadku luzowania kolejnych restrykcji zostaną wprowadzone w niektórych placówkach pewne zmiany i przed 24 maja będą możliwe zajęcia opiekuńcze. O ewentualnych zmianach będziemy powiadamiać na bieżąco.
Bardzo tęsknimy za naszymi przedszkolakami! Cieszymy się, że dzieci z zaangażowaniem wykonują podsyłane zadania i dziękujemy za odsyłane relacje i zdjęcia. Wiemy, że dzieci również tęsknią za przyjaciółmi i ciociami z przedszkola. Dzisiaj trochę sobie przypomnijmy jak wygląda Ciocia Kasia 🙂 Oczywiście nadal wokół Dnia Ziemi – tym razem porozmawiajmy o suszy oraz oszczędzaniu wody:
Nagranie celowo zawiera dość trudne dla dzieci słownictwo – niech to będzie pretekst do początku wspólnych dyskusji i wyjaśnień 🙂
Uwaga – ogłaszamy konkurs. Czekamy do 1 maja na zdjęcia wykonanego zadania, o którym Ciocia Kasia mówi pod koniec nagrania 🙂
Ekologiczne środki transportu – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Pokazujemy dzieciom obrazki, a dzieci wykonują ustalone ruchy:
- jazda na łyżworolkach – poruszają się po sali, imitując jazdę na rolkach (naprzemienny ruch prawej i lewej stopy na zewnątrz);
- jazda na rowerze – kładą się na plecach i imitują czynność pedałowania na rowerze;
- jazda na hulajnodze – stoją na jednej nodze, dłońmi imitują trzymanie kierownicy, próbują odpychać się nogą);
- jazda na deskorolce – na nogach zgiętych w kolanach stają na kartce papieru/gazety
- Wędrówki mrówki – gimnastyka buzi i języka.
Ćwiczymy liczenie – propozycja karty pracy:
Czytamy opowiastkę Edyty Kaczanowskiej o mrówce, pokazujemy ruchy języka, dzieci naśladują:
Mrówka chodzi po mrowisku,
przesuwanie językiem po dolnej wardze,
potem po górnej i krążenie po wargach
Mrówka przechodzi z listka na listek.
przeskakiwanie czubkiem języka od jednego do drugiego kącika ust
Mrówka skacze na listku jak na trampolinie.
kląskanie językiem
Mrówka przykrywa się listkiem i ucina sobie drzemkę.
zwijanie boków języka „w rynienkę”
Ekokultura – rozmowa inspirowana tekstem piosenki.
Przypominamy sobie piosenkę „Ekokultura” (sł. Natalia Łasocha). Po wysłuchaniu piosenki dzieci próbują wymienić jak najwięcej zasad, których należy przestrzegać, aby chronić przyrodę.
Ref. To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura! (2x)
Gdy wychodzisz z pomieszczenia,
wyłącz światło – to tak wiele zmienia.
Zamiast autem czy skuterem,
wybierz jazdę autobusem lub rowerem.
Kiedy zęby swe szorujesz,
zakręć wodę, to jej nie zmarnujesz.
Porzuć toksyczne plastiki,
wybierz ekotorby albo pojemniki.
Ref. To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura! (2x)
Pielęgnuj rośliny, drzewa,
czystego powietrza nam potrzeba.
Odpuść windę, idź po schodach,
taki nawyk siły i wigoru doda.
Poznaj kilka ważnych trików,
wrzucaj odpady do pojemników.
Wyłącz sprzęty elektryczne,
kiedy nie korzystasz – to ekologiczne.
Ref. To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura! (2x)
Uświadamiaj wszystkie dzieci,
że w koszach lądują wstrętne śmieci.
Pamiętaj, oszczędzaj papier,
rysuj po dwóch stronach, wszak to proste takie.
Ref. To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura! (2x)
Praca plastyczna – zachęcamy do wykonania ekologicznej zabawki. Wykorzystujemy do tego różne opakowania, rzeczy, których już nie używamy.
Zachęcamy do pochwalenia się wykonanymi ekozabawkami. Tydzień bez tradycyjnych zabawek, które zastępujemy własnymi eko-pomysłami to nasza tradycja – oto kilka prac z ubiegłych lat:
23.04 Czwartek
JAKIE SKARBY SKRYWA ZIEMIA?
Kolorowanki typu: „Dokończ drugą połowę i pokoloruj”:
Nasza ziemia – wiersz Ewy Stadtmuller. Możemy zaprezentować dzieciom obrazek planety Ziemi. Czytając wiersz, możemy pokazywać kolejno fotografie (dołączone w pliku PDF)
Wokół słoneczka – pewnie to wiecie,
krąży planeta najmilsza w świecie.
Z daleka patrząc, tonie w błękicie,
a jak wiadomo, woda to życie.
W zieleni lasów, łąk i gaików
wszelakich stworzeń żyje bez liku:
roje owadów, tęczowe ptaki,
gady i płazy, ryby i ssaki.
Dla nich owoce rosną na drzewach,
a w kłosach złote ziarno dojrzewa,
dla nich nasionko – maleńkie takie
staje się rzepką albo burakiem.
Gdy sięgnąć głębiej – ku sercu Ziemi,
węgiel, gaz, ropę – wszystko znajdziemy!
Pokłady srebra i soli skały,
wszystkie potrzebne minerały!
Chrońmy bogactwa te nieprzebrane,
szanujmy skarby darmo nam dane,
całe to dobro, które jest dla nas.
Niech żyje ZIEMIA – nasza kochana!
Rozmowa inspirowana treścią wiersza:
– Jakie bogactwa można spotkać na powierzchni naszej planety?
– Jakie skarby kryją się w głębi ziemi?
– Jakie stworzenia żyją na ziemi?
– Co dojrzewa w kłosach?
– Dlaczego nazywamy je bogactwami naturalnymi?
– Do czego ludziom potrzebne są bogactwa naturalne?
– Bez czego ludzie nie mogliby żyć na naszej planecie?
Bogactwa naturalne ziemi – zagadki:
– sprawia, że ludzie, zwierzęta i rośliny mogą żyć (woda),
– dają ludziom siłę do życia (rośliny jadalne),
– wytwarza tlen, którym oddychają ludzie (drzewo),
– daje energię wykorzystywaną jako paliwo dla pojazdów (ropa naftowa),
– daje energię wykorzystywaną jako prąd (węgiel),
– daje energię wykorzystywaną np. w kuchenkach do przyrządzenia posiłków (gaz ziemny).
Drzewa dają tlen – zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się przy dźwiękach piosenki jako cząsteczki tlenu wytworzone przez drzewa. Podczas pauzy zatrzymują się i „zamieniają się” w drzewa. Ręce unoszą jak najwyżej i poruszają palcami jak listkami. Odliczamy np. 10 sekund i ponownie puszczamy piosenkę.
Energia z węgla, wody, wiatru i słońca – rozmowa inspirowana fotografiami.
Pokazujemy dzieciom fotografie elektrowni węglowej, wodnej, wiatrowej i słonecznej, pytając, co tam się znajduje, jak działa i do czego służy (zdjęcia elektrowni znajdują się w pliku PDF do wiersza).
Karta pracy – sprzątamy las:
22.04 Środa
Wyścigi piłeczek – zabawa zręcznościowa.
Potrzebujemy małą, lekką piłkę i plastikową tackę/deskę lub kartonowy Akusz w formacie A4 oraz taśmę (np. malarską).
Taśmą wyznaczamy na podłodze linie startu i mety. Prosimy dzieci, aby poruszając deską/tacką spowodowały taki „wiatr”, który doprowadzi piłeczki do mety.
Tajemnica wiatru – rozmowa kierowana.
Posłuchajmy piosenki, następnie możemy zadać dzieciom pytania:
– O czym jest piosenka?
– Co to jest wiatr?
– Czy możemy zobaczyć wiatr?
– Czy możemy usłyszeć wiatr?
– Czy możemy poczuć wiatr?
– Po czym możemy poznać, że wieje wiatr?
Wiatr jest jak… – zabawa słowna.
Potrzebujemy piłeczkę.
Rodzic trzyma piłeczkę w ręce i mówi: Wiatr jest jak…(podajemy skojarzenie). Gdy wypowiemy zdanie, rzucamy piłeczkę do dziecka i dziecko kończy zdanie. Możemy zrobić tyle powtórzeń, ile mamy pomysłów na odpowiedzi.
Jak korzystamy z wiatru? – zabawa dydaktyczna.
Zadajemy dzieciom pytanie: Do czego ludzie wykorzystują wiatr?
Dzieci odpowiadają, odnosząc się do własnych doświadczeń. Kiedy pomysły dzieci się wyczerpią, możemy przedstawić dzieciom fotografie ilustrujące wybrane sposoby wykorzystywania wiatru przez ludzi :
Karta pracy – kolorowanka wg kodu:
Praca plastyczna dodatkowa – wiatraczek
Filmik instruktażowy do wykonania wiatraczka:
Przy użyciu wiatraczka możemy wykonać ćwiczenia oddechowe „Wietrzyk i wicher”.
Recytujemy wierszyk, a dzieci wykonują ćwiczenia oddechowe. Za każdym razem, gdy w wierszu jest mowa o wichrze, dzieci wykonują głęboki wdech nosem i mocny wydech ustami. Kiedy mowa o wietrzyku – robią głęboki wdech nosem i delikatny, powolny wydech ustami.
Wietrzyk i wicher
(Dominika Góra)
W lasach, w polach gdzieś hulały – wicher duży, wietrzyk mały.
Wicher czapki ludziom zrywał, wietrzyk się w gałązkach skrywał.
Wicher łamał wielkie drzewa, wietrzyk ptakom w gniazdku śpiewał.
Wicher wziął do tańca burzę, wietrzyk zaś kołysał róże.
W lasach, w polach gdzieś hulały – wicher duży, wietrzyk mały.
21.04 Wtorek
Dzisiaj porozmawiajmy o wodzie. Na początek ćwiczenie ortofoniczne: Rodzic włącza nagrane na płycie dźwięki kapiącej wody, szumu morza, padającego deszczu, górskiego strumienia. Dzieci starają się odgadnąć, skąd pochodzą te dźwięki i próbują je rozpoznać oraz naśladować
Wprowadzenie do tematu – swobodne wypowiedzi dzieci na temat czystej i brudnej wody.
Potrzebujemy dwa słoiki: jeden z czystą wodą, drugi z brudną (specjalnie zabrudzoną, np. ziemią).
Dzieci oglądają oba słoiki. Zastanawiają się, gdzie jest czysta, a gdzie brudna woda. Na koniec możemy zadać dzieciom pytanie: Z którego słoika napilibyście się wody? Dlaczego?
Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Piosenka ekologiczna (sł. J. Kucharczyk):
Rozmowa z dziećmi na podstawie wysłuchanej piosenki:
– Co robią kominy wielkich fabryk?
– Jak myślicie – dlaczego do rzek płynie brudna woda?
– Co to jest smog?
– Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
– Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
– Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?
Nauka refrenu piosenki Piosenka ekologiczna połączona z ilustracja ruchową:
Podczas śpiewania refrenu i słów: to każde dziecko wie – dzieci rozkładają ręce, podczas słów: tobie, tobie i mnie – wskazują palcem na członków rodziny, a także na siebie.
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.
Potrzebujemy: słomkę i miseczkę z wodą.
Prosimy dzieci aby:
– zrobiły fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody),
– puszczały bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).
– możemy też wyciąć małe rybki z papieru i próbować przenieść rybki do słoika za pomocą słomek.
Praca plastyczna – proponujemy wykonać kroplę wody – możemy narysować na białej lub niebieskiej kartce zarys kropli wody i poprosić dzieci o wycięcie. Nogi i ręce możemy wykonać z drucików kreatywnych lub wyciąć z papieru.
20.04 Poniedziałek
Drodzy Rodzice! W tym tygodniu w przedszkolu nasz program zakładał temat EKOLOGIA, więc zachęcamy do rozmowy – na początek – o segregowaniu śmieci.
Zacznijmy od ogólnego wprowadzenia pojęcia „segregacja”:
Segregujemy klocki według jednej cechy. Potrzebujemy klocki jednego rodzaju oraz pojemniki lub obręcze na klocki. Prosimy dzieci, aby posegregowały klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – średnie-duże), koloru lub rodzaju. Dzieci porównują liczebność klocków, szacują, których klocków jest mniej, a których jest więcej. Na koniec tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju.
Porcja ćwiczeń logopedycznych:
– rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum;
– rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkukrotnie powtarzając ten ruch;
– pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów;
– miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze; – czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
Czytamy dzieciom opowiadanie „Smok Sergiusz”
Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, możemy zadać przykładowe pytania: – co lubił robić smok Sergiusz?, – co smuciło smoka?, – jaki sen miał Olek?, – dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?, – w jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Zabawa dydaktyczna – segregowanie śmieci. Potrzebujemy worki/pudełka/kartony/kartki papieru w kolorach: niebieski, żółty, zielony, brązowy i czarny. Potrzebujemy również różnego rodzaju śmieci lub wydrukowane plansze z obrazkami śmieci do segregacji. Rozkładamy na podłodze śmieci i prosimy dzieci o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich pojemników. Pokazujemy dzieciom 5 kolorów. Po kolei mówimy i pokazujemy, co należy wkładać do którego koloru: – kolor niebieski → papier, – kolor żółty → metal i plastik, – kolor zielony → szkło, – kolor brązowy → odpady biodegradowalne, – kolor czarny → odpady zmieszane. Próbujemy razem z dziećmi segregować śmieci, pomagamy, jeśli nie wiedzą do jakiego pojemnika je wrzucić.
Praca plastyczna – proponujemy wykleić pojemniki na śmieci. Możemy wydzierać kolorowe kartki i przyklejać na odpowiednie pojemniki:
Karta pracy – połącz śmieci z pojemnikami:
17.04 Piątek
Na rozgrzewkę kolejne zabawy z Panem Miłoszem:
HTTP://KOLUMB.COM.PL/PANMILOSZ7
Skoro świetnie znamy już zwierzęta, to poćwiczmy dzisiaj liczenie na ich przykładzie:
W pliku poniżej znajdują się przykłady o różnej trudności, w zależności od możliwości dziecka należy wybrać zakres cyfr/liczb. Plik nazywa się „Zabawy klamerkowe” dlatego, że w przedszkolu często wieszamy karty tego typu, a dzieci zaznaczają swoją odpowiedź podchodząc i przypinając klamerkę przy wybranej liczbie. Ćwiczymy również pisanie liczb, a dzieci, które jeszcze nie piszą zachęcamy do rozpoczęcia od narysowania takiej samej liczby kropek lub kresek.
Utrwalanie graficznego zapisu cyferek proponujemy za sprawą zabawy w dopasowywanie rozsypanych wycinanek z poniższych materiałów: (obrazki należy powycinać wzdłuż naniesionych pasków i wręczyć dzieciom w formie puzzli)
Zwłaszcza dla rodziców z ograniczoną możliwością drukowania: Ciekawą formą utrwalania, zarówno cyferek jak i liter, jest budowanie ich z klocków. W przedszkolu dzieciom bardzo podobała się ta forma.
Jeśli posiadają Państwo dużo klocków, dzieci mogą spróbować ułożyć wyrazy, np. swoje imię itd.
Jako pracę plastyczną zapraszamy dzieci do wykonania własnej farmy w formie makiety z dostępnych materiałów typu pudełka, patyczki, rolki po papierach, stare opakowania: