Przypomnijmy sobie metodę pracy z 6 klockami. Akces Edukacja to firma wdrażająca rozwiązania Lego Education – dzisiaj Pan Bartek, który szkolił naszą kadrę w temacie wykorzystania klocków do pomocy dzieciom w zdobywaniu kompetencji pokaże nam jak ćwiczyć pamięć:
SYMBOLE NARODOWE
Polska – swobodne wypowiedzi dzieci na temat Polski (Co to jest Polska? Z czym kojarzy wam się Polska? Gdzie znajduje się Polska na mapie?).
Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi: godło, flaga, hymn – dzielimy słowa na sylaby, wyróżniamy pierwszą i ostatnią głoskę.
Zagadki dotyczące symboli narodowych:
Na czerwonej tarczy,
widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna,
niech ze wstydu zaraz spłonie.(godło)
Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie,
a na niej biel jest i czerwień. (flaga)
Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego,
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)
Zabawa muzyczno – ruchowa – Flaga biało – czerwona.
Podczas muzyki dzieci poruszają się rytmicznie po sali trzymając
w rękach kartki w kolorze białym i czerwonym.
Na przerwę w muzyce dzieci samodzielnie układają flagę w powietrzu lub na ziemi.
Wyszukiwanie flagi Polski wśród innych, określanie i nazywanie barw Polski. Czytanie wyrazów „biały”, „czerwony”, wylabowanie, liczenie sylab.
Godło Polski – układanka w formie puzzli do wycięcia, ułożenia i przyklejenia na kartkę.
Praca plastyczna – proponujemy wykonanie flagi Polski, poniżej kilka pomysłów na wykonanie:
29.04 Środa
MOJA OJCZYZNA – POLSKA
Ułożenie nazwy POLSKA z literek (lub napisany na kartce papieru – drukowanymi literami). Dzielimy słowo na sylaby, możemy policzyć sylaby, literki. Możemy wysypać trochę kaszy manny na tacce i poprosić dzieci, aby patrząc na wzór napisały słowo POLSKA.
Proponujemy wykonanie pracy plastycznej – ORŁA poprzez odbicie dłoni jako skrzydeł lub odrysowania i wycięcia oraz dodania pozostałych elementów.
Rozmowa kierowana, inspirowana filmem „Polak Mały” – dzieci oglądają sześciominutowy film, a następnie odpowiadają na pytania:
– Jakie znacie polskie symbole narodowe?
– Dlaczego orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem?
– Jaki tytuł nosi polski hymn?
Zabawa ruchowa – Orły do gniazd
Tworzymy gniazdo (np. z szala/gazety i układamy je w dowolnym miejscu pokoju. Na dźwięk muzyki orły wyfruwają z gniazda i poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka przestaje grać orzeł musi wrócić do gniazda. Po chwili zabawy następuje zmiana miejsca gniazda, powtarzamy czynności.
Zachęcamy do zapoznania dzieci z planszami dotyczącymi stolicy Polski, najdłuższej rzeki w Polsce oraz gór i morza.
28.04 Wtorek
Zabawa matematyczna – Liczenie schodów.
Potrzebujemy klocki jednego rodzaju, najlepiej lego.
Zgodnie z naszą instrukcją dzieci układają klocki schodkowo, wskazują palcem kolejne klocki i je liczą: pierwszy stopień, drugi, trzeci, czwarty, piąty (itd., w zakresie swoich możliwości). Możemy też liczyć prawdziwe schody.
Po ćwiczeniach matematycznych możemy pobawić się z dziećmi w balansowanie konstrukcji na krawędzi stołu: należy tak umieścić lub przebudować schodki, aby nie spadły z krawędzi:
Rozmowa z dziećmi na temat: do czego potrzebne są klucze?
Potrzebujemy różne klucze, np.: do drzwi, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, do walizki, itp.
Dzieci oglądają różne klucze i zastanawiają się, do czego są potrzebne.
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość.
Prezentujemy dzieciom wiersz i pytamy dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarzamy wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!
Ćwiczenia sprawności manualnej – Droga do przedszkola.
Potrzebujemy: plastelinę/ciasto linę, klocki.
Dzieci lepią z plasteliny cienkie wałeczki, łączą ze sobą, tworząc wspólnie drogę na ceracie, która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.
Ćwiczenia oddechowe – Idziemy do przedszkola.
Potrzebujemy: słomkę, małą piłeczkę.
Wyznaczamy trasę na dywanie, zadaniem dzieci jest przeprowadzenie piłeczki wyznaczoną trasą (drogą do przedszkola) za pomocą słomki. Przypominamy dzieciom o prawidłowym torze oddechowym. Dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami przez słomkę, kierując piłeczką.
Praca plastyczna – najpiękniejszy dom.
Proponujemy wykonać pracę plastyczną w oparciu o figury geometryczne.
Dzieci przyklejają sylwetę domu z wyciętych figur geometrycznych, następnie dorysowują tło: kwiaty, słońce, chmury, itp.
27.04 Poniedziałek
Na rozgrzewkę następna część zajęć z Panem Miłoszem (tym razem z kolekcji dla Starszaków):
http://kolumb.com.pl/panmilosz8
I jak idą prace nad własnymi eko-zabawkami? Jasiu miał w głowie projekt piętrowego parkingu dla aut, lecz w trakcie zmienił zdanie i skończyło się na bazie dla ludzików Lego:
A dzisiaj rozpoczynamy tematykę patriotyczną w związku z nadchodzącymi świętami narodowymi. Rozmowy o ojczyźnie z dziećmi w wieku przedszkolnym dobrze jest przeprowadzać stopniowo – rozpoczynając od dyskusji na temat własnego regionu.
Wspólnie z dziećmi oglądamy zdjęcia, pocztówki, mapy lub filmy z najbliższej okolicy. Dzieci wymieniają nazwę miejscowości, w której mieszkają. Nazywają najważniejsze budynki/obiekty znajdujące się w okolicy.
Zabawa konstrukcyjna – moja miejscowość.
Potrzebujemy klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.
Dzieci budują z klocków budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy:
Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki.
Rozmowa kierowana na podstawie odpowiadania:
– Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?
– Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?
– Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?
– Jakie zwierzęta dzieci widziały w parku?
– Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?
– Gdzie dzieci udały się po zwiedzaniu Łazienek?
Zabawa ruchowo-naśladowcza – Zwiedzamy Łazienki Królewskie.
Zapraszamy dzieci na wycieczkę do parku w Łazienkach w Warszawie. Dzieci najpierw jadą autokarem – biegają, naśladując trzymanie w rękach kierownicy, następnie idą do parku – maszerują. Potem biegają po parkowych alejkach, naśladując ruchem zwierzęta, które można spotkać w parku: wiewiórkę, pawia, ptaki. Zamieniają się w pomniki – wymyślają ciekawe pozy i zastygają w bezruchu. Następnie podajemy sobie ręce – wracamy w parach do autokaru. Dzieci wsiadają do autokaru i jadą, naśladując trzymanie kierownicy w rękach.
Praca plastyczna – Moja miejscowość.
Zachęcamy do wykonania obrazka przedstawiającego najbliższą okolicę dzieci. Możemy wyciąć sylwety budynków i przykleić je na kartce. Drogę możemy wykonać z czarnych pasków papieru lub z folii aluminiowej. Wykonajmy również drzewa – możemy np. narysować lub przykleić liście kwiatów.
Zabawa dodatkowa
W związku z ładną pogodą oraz łagodzeniem restrykcji poprzez możliwość wychodzenia na spacery, podsuwamy fajny pomysł na zabawę na dworze. Potrzebna będzie nam taśma dwustronna oraz kawałek kartonu, na którym wykleimy z dzieckiem np. imię. Zadaniem dzieci będzie wyklejenie imienia znalezionymi kwiatami, listkami, gałązkami itd. :