Archiwum 25.04 – 4.05

Lilka P.

Przypomnijmy sobie metodę pracy z 6 klockami. Akces Edukacja to firma wdrażająca rozwiązania Lego Education – dzisiaj Pan Bartek, który szkolił naszą kadrę w temacie wykorzystania klocków do pomocy dzieciom w zdobywaniu kompetencji pokaże nam jak ćwiczyć pamięć:

SYMBOLE NARODOWE

Polska – swobodne wypowiedzi dzieci na temat Polski (Co to jest Polska? Z czym kojarzy wam się Polska? Gdzie znajduje się Polska na mapie?).

Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi: godło, flaga, hymn – dzielimy słowa na sylaby, wyróżniamy pierwszą i ostatnią głoskę.

Zagadki dotyczące symboli narodowych:

Na czerwonej tarczy,
widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna,
niech ze wstydu zaraz spłonie
.(godło)

Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie,
a na niej biel jest i czerwień.
(flaga)

Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego,
Polski trzecim jest symbolem.
(hymn)

Zabawa muzyczno – ruchowa – Flaga biało – czerwona.

Podczas muzyki dzieci poruszają się rytmicznie po sali trzymając
w rękach kartki w kolorze białym i czerwonym.
Na przerwę w muzyce dzieci samodzielnie układają flagę w powietrzu lub na ziemi.

Wyszukiwanie flagi Polski wśród innych, określanie i nazywanie barw Polski. Czytanie wyrazów „biały”, „czerwony”, wylabowanie, liczenie sylab.

Godło Polski – układanka w formie puzzli do wycięcia, ułożenia i przyklejenia na kartkę.

Praca plastyczna – proponujemy wykonanie flagi Polski, poniżej kilka pomysłów na wykonanie:

29.04 Środa

Maja P.

MOJA OJCZYZNA – POLSKA

Ułożenie nazwy POLSKA z literek (lub napisany na kartce papieru – drukowanymi literami). Dzielimy słowo na sylaby, możemy policzyć sylaby, literki. Możemy wysypać trochę kaszy manny na tacce i poprosić dzieci, aby patrząc na wzór napisały słowo POLSKA.

Proponujemy wykonanie pracy plastycznej – ORŁA poprzez odbicie dłoni jako skrzydeł lub odrysowania i wycięcia oraz dodania pozostałych elementów.

Rozmowa kierowana, inspirowana filmem „Polak Mały” – dzieci oglądają sześciominutowy film, a następnie odpowiadają na pytania:

– Jakie znacie polskie symbole narodowe?

– Dlaczego orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem?

– Jaki tytuł nosi polski hymn?

Zabawa ruchowa – Orły do gniazd

Tworzymy gniazdo (np. z szala/gazety i układamy je w dowolnym miejscu pokoju. Na dźwięk muzyki orły wyfruwają z gniazda i poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka przestaje grać orzeł musi wrócić do gniazda. Po chwili zabawy następuje zmiana miejsca gniazda, powtarzamy czynności.

Zachęcamy do zapoznania dzieci z planszami dotyczącymi stolicy Polski, najdłuższej rzeki w Polsce oraz gór i morza.

28.04 Wtorek

Zosia, Marysia i eko-łódki

Zabawa matematyczna – Liczenie schodów.

Potrzebujemy klocki jednego rodzaju, najlepiej lego.

Zgodnie z naszą instrukcją dzieci układają klocki schodkowo, wskazują palcem kolejne klocki i je liczą: pierwszy stopień, drugi, trzeci, czwarty, piąty (itd., w zakresie swoich możliwości). Możemy też liczyć prawdziwe schody.

Po ćwiczeniach matematycznych możemy pobawić się z dziećmi w balansowanie konstrukcji na krawędzi stołu: należy tak umieścić lub przebudować schodki, aby nie spadły z krawędzi:

Rozmowa z dziećmi na temat: do czego potrzebne są klucze?

Potrzebujemy różne klucze, np.: do drzwi, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, do walizki, itp.

Klucze - Znaczenie snu - Sennik

Dzieci oglądają różne klucze i zastanawiają się, do czego są potrzebne.

Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Moja miejscowość.

Prezentujemy dzieciom wiersz i pytamy dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarzamy wiersz, a dzieci powtarzają fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

Ćwiczenia sprawności manualnej – Droga do przedszkola.

Potrzebujemy: plastelinę/ciasto linę, klocki.

Dzieci lepią z plasteliny cienkie wałeczki, łączą ze sobą, tworząc wspólnie drogę na ceracie, która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.

Ćwiczenia oddechowe – Idziemy do przedszkola.

Potrzebujemy: słomkę, małą piłeczkę.

Wyznaczamy trasę na dywanie, zadaniem dzieci jest przeprowadzenie piłeczki wyznaczoną trasą (drogą do przedszkola) za pomocą słomki. Przypominamy dzieciom o prawidłowym torze oddechowym. Dzieci wciągają powietrze nosem, a wypuszczają ustami przez słomkę, kierując piłeczką.

Praca plastyczna – najpiękniejszy dom.

Proponujemy wykonać pracę plastyczną w oparciu o figury geometryczne.

Dzieci przyklejają sylwetę domu z wyciętych figur geometrycznych, następnie dorysowują tło: kwiaty, słońce, chmury, itp.

27.04 Poniedziałek

Na rozgrzewkę następna część zajęć z Panem Miłoszem (tym razem z kolekcji dla Starszaków):

http://kolumb.com.pl/panmilosz8

I jak idą prace nad własnymi eko-zabawkami? Jasiu miał w głowie projekt piętrowego parkingu dla aut, lecz w trakcie zmienił zdanie i skończyło się na bazie dla ludzików Lego:

A dzisiaj rozpoczynamy tematykę patriotyczną w związku z nadchodzącymi świętami narodowymi. Rozmowy o ojczyźnie z dziećmi w wieku przedszkolnym dobrze jest przeprowadzać stopniowo – rozpoczynając od dyskusji na temat własnego regionu.

Wspólnie z dziećmi oglądamy zdjęcia, pocztówki, mapy lub filmy z najbliższej okolicy. Dzieci wymieniają nazwę miejscowości, w której mieszkają. Nazywają najważniejsze budynki/obiekty znajdujące się w okolicy.

Zabawa konstrukcyjna – moja miejscowość.

Potrzebujemy klocki różnego rodzaju i różnej wielkości.

Dzieci budują z klocków budowle przypominające te, które znajdują się w ich najbliższej okolicy.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy:

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łazienki.

Rozmowa kierowana na podstawie odpowiadania:

– Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

– Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

– Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

– Jakie zwierzęta dzieci widziały w parku?

– Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

– Gdzie dzieci udały się po zwiedzaniu Łazienek?

Zabawa ruchowo-naśladowcza – Zwiedzamy Łazienki Królewskie.

Zapraszamy dzieci na wycieczkę do parku w Łazienkach w Warszawie. Dzieci najpierw jadą autokarem – biegają, naśladując trzymanie w rękach kierownicy, następnie idą do parku – maszerują. Potem biegają po parkowych alejkach, naśladując ruchem zwierzęta, które można spotkać w parku: wiewiórkę, pawia, ptaki. Zamieniają się w pomniki – wymyślają ciekawe pozy i zastygają w bezruchu. Następnie podajemy sobie ręce – wracamy w parach do autokaru. Dzieci wsiadają do autokaru i jadą, naśladując trzymanie kierownicy w rękach.

Praca plastyczna – Moja miejscowość.

Zachęcamy do wykonania obrazka przedstawiającego najbliższą okolicę dzieci. Możemy wyciąć sylwety budynków i przykleić je na kartce. Drogę możemy wykonać z czarnych pasków papieru lub z folii aluminiowej. Wykonajmy również drzewa – możemy np. narysować  lub przykleić liście kwiatów.

Zabawa dodatkowa

W związku z ładną pogodą oraz łagodzeniem restrykcji poprzez możliwość wychodzenia na spacery, podsuwamy fajny pomysł na zabawę na dworze. Potrzebna będzie nam taśma dwustronna oraz kawałek kartonu, na którym wykleimy z dzieckiem np. imię. Zadaniem dzieci będzie wyklejenie imienia znalezionymi kwiatami, listkami, gałązkami itd. :

Obraz może zawierać: 1 osoba, na zewnątrz
Obraz może zawierać: trawa, na zewnątrz i przyroda
Obraz może zawierać: 2 osoby, ludzie stoją, kapelusz i na zewnątrz

Kolumb