16.04 Czwartek
Dzień dobry! Dzisiaj na rozgrzewkę proponujemy improwizację ruchową przy piosence Zwierzęta na farmie:
Zabawa ruchowa – Wyścigi koni. Dzieci inscenizują ruchem opowiadanie – czytamy, możemy również inscenizować ruchy:
Rozwiązanie zagadek:
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik);
Każdy kojarzy ją z korytem. To zwierzę urocze, spokojne i skryte, różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie, powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Marsz dla wiosny.
Czytamy wiersz dzieciom, następnie zadajemy pytania:
– Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę? – W jaki sposób to robiły? Powtarzamy wiersz, a dzieci razem z nami fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Podsumowując dany temat zachęcamy do samodzielnego wykonania wybranych zwierząt, na przykład:
15.04 Środa
Co słychać wiosną na wsi?
Zabawa logopedyczna:
Materiały do druku do powyższej zabawy
14.04 Wtorek
W tym tygodniu w planie przedszkolnym były zajęcia o wsi. Na początek oglądamy książki/gazety/broszury tematycznie związane ze zwierzętami żyjącymi na wsi – nazywamy zwierzęta żyjące na wsi, naśladujemy ich dźwięki. Określamy ich wygląd: kolory, liczbę kończyn. Możemy też obejrzeć film o zwierzętach żyjących na wsi oraz o dźwiękach, które wydają:
Zabawa konstrukcyjna – budujemy z klocków zagrody dla zwierząt. Potrzebujemy figurki zwierząt (lub wycięte sylwety zwierząt) oraz klocki. Dzieci budują zagrody dla zwierząt i umieszczają w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określają wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. Podajemy nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
Ćwiczenia logopedyczne.
jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś;
konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek;
krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą;
kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej;
pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą;
świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki;
miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
Zabawa ruchowo-naśladowcza -naśladujemy zwierzęta. Potrzebujemy obrazki zwierząt hodowlanych. Dzieci poruszają się w rytmie wygrywanym przez rodzica na wybranym instrumencie lub w rytmie piosenki. Podczas przerwy w grze rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, a dzieci je naśladują (sposób poruszania się i odgłosy, jakie wydaje). Do tej zabawy polecamy piosenkę:
A tutaj zamieszczamy karty pracy do powyższego tematu:
11.04 Sobota
10.04 Piątek
Dzień dobry. Dzisiejsza porcja inspiracji:
9.04 Czwartek
Dzień dobry. Oto kilka propozycji na dzisiaj, podzielonych ze względu na poziom trudności do wyboru:
Wiemy, że w wielu domach królują teraz planszówki. A może macie ochotę stworzyć własną wielkanocną grę?
PRACOWITE ZAJĄCZKI – GRA EDUKACYJNA ?
? Liczba graczy: 2–4
Materiały: plansza do gry „Pracowite zajączki”; kostka do gry; kolorowe sylwety koszyków i zajączków (jako pionki); sylwety pisanek.
? Zasady gry:
Nauczyciel/Rodzic rozkłada planszę do gry, a na niej układa pionki (sylwety zajączków przyczepione do plastikowych zakrętek).
Gracze ? siadają obok swoich koszyków ułożonych w rogach planszy. Prowadzący rozkłada na dywanie sylwety pisanek.
Każdy ? rzuca kostką i przeskakuje tyle pól, ile wypadnie na kostce. Spośród sylwet pisanek może wybrać taką samą, jak pisanka na polu, na którym stoi. Jeśli nie ma wolnej pisanki, wówczas gracz nie dostaje żadnej, a kolejka przechodzi na następnego gracza. Po przejściu całej trasy ? sprawdzają, ile pisanek udało im się zebrać. Wygrywa ten ?, który nazbierał ich więcej, a nie ten, który jako pierwszy dotarł do mety (niebieskie pole).
Zdajemy sobie sprawę z tego, że część naszych propozycji wymaga możliwości wydruku, którą niestety nie każdy z nas ma. Poniżej pomysł na zadanie bez drukarki:
8.04 Środa
Dzień dobry. Jeśli poza dzisiejszymi zadaniami wielkanocnymi dzieci nadal będą miały ochotę wykonać pracę plastyczną, zachęcamy do zrobienia laurki dedykowanej dla służby zdrowia, wszystkich tych, którzy stoją na pierwszej linii frontu i walczą dla nas z epidemią. Przesłane zdjęcia połączymy we wspólną animację i opublikujemy na naszym profilu facebook’owym przesyłając ten wyraz wdzięczności. Forma pracy dowolna. Przy okazji dzieciom będzie miło jeśli przypomną sobie i zobaczą jak największą resztę grupy – zbiórka zdjęć do soboty.
Cieszymy się, że nasze propozycje sprawiają Wam wiele radości! Za oknem coraz cieplej i kto ma ogródek, na pewno spędza w nim teraz sporo czasu, dlatego poniżej jeszcze jedno zdjęcie Lilki, która przesyła Wam swoje inspiracje do tego, że również na powietrzu można twórczo spędzać dzień:
A na rozgrzewkę zamieszczamy kolejny cykl z Panem Miłoszem. Wszystkie zajęcia audio mają ten sam adres i w linku wystarczy zmienić tylko cyferkę (na razie od 1 do 6), więc chcąc sobie przypomnieć poprzednie spotkania z Panem Miłoszem nie trzeba ich szukać w archiwum.
HTTP://KOLUMB.COM.PL/PANMILOSZ6
Dzisiaj zachęcamy do rozmowy z dziećmi na temat zwierząt znajdujących się w koszyczku wielkanocnym:
Oprócz wykonania zadań z powyższego pliku PDF, chętnym podsyłamy jeszcze jeden pomysł na ciekawą pracę dotyczącą koszyczka:
Wielkanocny koszyczek – praca plastyczna
Materiały: kartka z bloku technicznego, farby plakatowe; talerzyki papierowe; paski kolorowego papieru ksero; ołówek; nożyczki; klej w sztyfcie.
?? Wykonanie:
Na jednej połowie arkusza wylewamy krople farb plakatowych, składamy kartkę na pół i dokładnie rozprasowujemy ją dłońmi tak, aby jak najlepiej rozetrzeć farbę wewnątrz. Po otwarciu zostawiamy arkusz do wyschnięcia.
Na suchej już pracy rysujemy ołówkiem kształty pisanek i wycinamy je.
Wypukłą część talerzyka malujemy na brązowo. Obrysowujemy ołówkiem dno talerza po wewnętrznej stronie, po czym dzielimy go na połowę.
Dorosły przecina talerzyk wzdłuż linii, po czym nacina symetryczne paski, przez które dzieci przeplatają paski kolorowego papieru tak, aby stworzyć szachownicę. Końce pasków przyklejamy do brzegów koszyczka. Na koniec wkładamy do koszyka pisanki i podklejamy je od wewnątrz klejem.
A oto piosenka na dzisiaj. Jeśli któreś dziecko nadal ma problem z wymienieniem co znajduje się w wielkanocnym koszyczku, po wysłuchaniu na pewno sobie poradzi:
A jak się spodobały zabawy z 6 klockami? Jeśli macie ochotę na kolejne, poniżej nasza propozycja na dzisiaj:
7.04 Wtorek
Dzień dobry! Dzisiaj proponujemy porozmawiać z dziećmi o wielkanocnym koszyczku:
Ponadto proponujemy zabawę z klockami – większość z nas posiada w domu jakieś, a do naszych propozycji wystarczy tylko kilka. Okazuje się, że już z 6 klocków można tworzyć setki gier i zabaw:
Przygotujcie 6 klocków takich jak na okładce powyżej (mogą być różne kolory, ale najlepiej jak będzie ten sam rozkład pinów: 2×4). Nasze zadanie na dzisiaj to zabawa dla rodzeństwa lub dla par dziecko-rodzic:
Będziemy kontynuować ten cykl aktywności z 6 klockami z powyższego zbioru, tymczasem jeśli dzieciom spodobają się takie zabawy i nie będą mogły doczekać się kolejnych, polecamy poniższy film z kolejnymi pomysłami związanymi z klockami. To aż 50 wariantów, a świetna zabawa znajduje się już w pierwszym z nich: należy kulać kostką do gry i dodawać do wieży tyle klocków ile oczek znajduje się na kostce – wygrywa gracz, który zbuduje wyższą wieżę!
6.04 Poniedziałek
Są takie zabawy, które każdy zna, lecz nie sięgamy po nie często. W ramach przypomnienia zachęcamy do:
- Ciepło, zimno
zabawa ruchowa polegająca na odszukiwaniu ukrytego słoneczka zgodnie z
poleceniami. Słowo „ciepło” oznacza dobry kierunek szukania, „zimno”- niewłaściwy.
- Gra w zielone
Rozróżnianie i nazywanie kolorów w różnych odcieniach.
Jest to propozycja zabawy z użyciem piłki. Rodzic mówi na zmianę z dzieckiem rymowankę:
- Grasz w zielone?
- Gram!
- Masz zielone?
- Mam!
Na słowa: Masz zielone? rzuca piłkę do dziecka. Dziecko chwyta piłkę i po słowie: Mam! podaje nazwę przedmiotu, zjawiska, rośliny, które są zielone lub mają w sobie kolor zielony. Po kilku rundach rodzica zastępuje dziecko. Rodzic wraz dzieckiem mówi rymowankę, dodaje jeszcze: Raz, dwa, trzy, zielonego szukasz ty!- wtedy dziecko stara się znaleźć w pomieszczeniu zielone przedmioty i określa jaki odcień zieleni jest na znalezionym przedmiocie np. ciemnozielony, jasnozielony, bladozielony, może też używać porównań np.”zielony jak trawa”.
Oczywiście w przedszkolu ten tydzień byłby całkowicie poświęcony tematom wielkanocnym:
Oprócz propozycji z powyższego pliku PDF, proponujemy Państwu wykonać z dziećmi gigapisankę z papieru/gazet przy pomocy balonów:
Ponadto proponujemy następującą zabawę:
A tutaj coś do poćwiczenia języka angielskiego:
Na koniec zamieszczamy krótką piosenkę, być może część dzieci będzie ją kojarzyć z przedszkola:
3.04 Piątek
Nie przestają dochodzić sygnały, że Pan Miłosz króluje wśród przesyłanych propozycji, więc dzisiaj kolejna część – tym razem jest to nowość dla dzieci, nie słyszały jej jeszcze w przedszkolu:
HTTP://WWW.KOLUMB.COM.PL/PANMILOSZ4
Powyższe nagrania pochodzą z najnowszego albumu i są w troszeczkę innym stylu, więc z okazji weekendu tutaj jeszcze jedna propozycja z tych znanych z przedszkola. Jesteśmy ciekawi, które przypadną dzieciom bardziej do gustu. (nagrania powyżej są mocniej urozmaicone i dedykowane bardziej dla starszaków, a poniżej dla naszych młodszych przedszkolaków):
HTTP://WWW.KOLUMB.COM.PL/PANMILOSZ5
A tutaj ostatnie propozycje z wiosenno-przyrodniczego tygodnia i od poniedziałku już świąteczne tematy:
Zachęcamy również do wydrukowania tej karty pracy:
Na zakończenie tygodnia o przyrodzie przypominamy Państwu, że przy okazji rozmów o naturze dzieci uwielbiają obserwować pogodę. W przedszkolu codziennie dyskutujemy o aktualnej aurze i ustawiamy nasz pogodowy kalendarz. Zachęcamy do wykonania własnego domowego mini zegara pogodowego, który może stanowić doskonały pretekst do wyjaśnienia dzieciom zjawisk pogodowych i tematów przyrodniczych. Poniżej do pobrania wersja do wydruku i samodzielnego pokolorowania: